Sunday, September 30, 2012

berfikir sejenak

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..


Tadi turun sekejap untuk membeli nasi bersama rakan serumah. Sudah membeli kami berjalan-jalan gerai demi gerai di sekitar Karnival Keindahan Islam yang dianjurkan oleh Kolej Za'ba (kolej penulis). Sebenarnya sudah tahu malam ini ada program forum bersama Sharifah Khasif.


Terpanggil mendengar forum tersebut bersama rakan sebilik. Walaupun tidak makan lagi. Tidak mengapa bukan selalu mendegar majlis ilmu begini. Slot khas tersebut bertajuk Mendidik Mahasiswa Mahasiswi dalam menerap al-quran. Lebih kurang begitulah tajuknya (tak ingat). Hurmm..mendengar Sharifah Khasif mengalunkan ayat suci al-quran Allah..sangat sedap suaranya. Forum tersebut banyak memberi pengajaran. Yang masih terngiang di benak fikiranku beliau menceritakan pengalamannya melihat mayat hamba Allah yang membaca al-quran. Sungguh cantik, sungguh gebu , tersenyum walaupun ianya dah lama meninggal.  Subhanallah. Saranan Sharifah Khasif bacalah Al-Quran walaupun sehelai muka surat kerna bacaan al-quraan itu yang memberi syafaat kepada hamba Allah setelah meninggal dunia. Sibuk sebagai mana sekali pun dalam membuat tugasan ambil lah waktu untuk membaca al-quran. Besar pahalanya.


Saat mendengar forum tersebut, terfikir sejenak apa amalan sepanjang diri ini dipinjamkan nyawa untuk bernafas melakukan amalan ! Andai kata pinjaman tersebut ditarik layakkah aku untuk menjadi ahli syurgaMu Ya Rabb..?? Allahuakhbar ! Terbayang wajah ayahanda yang telah pergi menemuiMu. Semoga ayahanda dirahmati selalu. Terdetik dihati kecil kekesalan yang telah dilakukan. Semoga diberi waktu untuk memperbetulkan segala kekhilafan dan mersiapkan amalan menemuiMu.

No comments: